
Frequently Asked Questions
Registratie
Waarom moet ik 1€ afschrijven hoewel de registratie gratis is?
Om je betaalmethode te verifiëren en
je account, wordt er 1 € van je bankrekening afgeschreven. Dit is echter geen inschrijfgeld, maar kan worden gebruikt als starttegoed.
Hoe kan ik mij registreren?
Registratie kan via de app of website.
Hoe activeer ik mijn klantenaccount?
Om je klantenaccount te activeren, moet je een betaalmethode toevoegen aan je klantenaccount. We zullen een tegoed van €1 aanrekenen om je betaalmethode te verifiëren. Dit is geen vergoeding, maar zal beschikbaar zijn op je account als huurtegoed. Alle beschikbare betaalmethoden staan vermeld in de app.
Na een succesvolle debitering wordt je klantaccount onmiddellijk geactiveerd. Alleen als je een bankoverschrijving doet, wordt je account na twee tot vier dagen geactiveerd, afhankelijk van de bank.
Houd er rekening mee dat je PayPal-rekening geverifieerd moet zijn. Meer informatie vind je op PayPal.
Klant Account
Wanneer ontvang ik mijn facturen?
Facturen zijn alleen beschikbaar voor SEPA-incasso. Je kunt je facturen na het einde van de betreffende maand downloaden in je klantenaccount via de website onder “Accountstatus”.
Hoe voorkom je een boete van 20€ voor onjuiste teruggave?
Als je een fiets op onjuiste wijze hebt geretourneerd, kun je
de gebruikelijke vergoeding van 20 € vermijden door de fiets opnieuw te huren en correct terug te brengen. De opeenvolgende verhuringen van dezelfde fiets worden samengevoegd.
Dit betekent dat de uiteindelijke huurperiode wordt berekend vanaf de starttijd van de eerste huur tot de terugkomsttijd van de tweede huur. De pauze tussen de twee huurperiodes wordt dan ook bij de huurtijd opgeteld. De boete van € 20 wordt kwijtgescholden.
Ik heb een onjuiste debitering op mijn klantenrekening ontdekt, wat kan ik doen?
Neem contact op met onze klantenservice via app, hotline of e-mail om eventuele verkeerde berekeningen te corrigeren. Geef ons alle benodigde informatie over de huur / het tarief / de klantaccount om de zaak te kunnen begrijpen. U kunt contact opnemen met onze klantenservice via de app onder support, via de hotline in de voettekst van de website van het systeem of via contact@nextbike.be.
Wat gebeurt er als mijn klantenrekening rood staat?
Als je account in het rood komt te staan omdat open bedragen niet kunnen worden afgeschreven, wordt je account tijdelijk gedeactiveerd totdat het openstaande bedrag is betaald. Controleer of je een geldig betaalmiddel hebt.
Hoe kan ik mijn account opzeggen en wat gebeurt er met mijn resterende saldo?
Je kunt je account eenvoudig annuleren in je klantenaccount via inloggen op onze website. Log in en klik op “Account afsluiten”. Resterend tegoed wordt automatisch teruggestort.
U kunt uw annulering ook per e-mail naar contact@nextbike.be of per post (adres vindt u in de voettekst van de website) sturen.
Waarom is mijn account gedeactiveerd?
Waarschijnlijk konden openstaande bedragen niet worden afgeschreven van
je bankrekening of is er geen betaalmiddel gestort. Controleer dit in je klantenaccount en neem contact op met de klantenservice als je twijfelt.
Waarom moet ik 20€ servicekosten betalen (ook al heb ik de fiets teruggebracht waar ik hem gehuurd had)?
Er worden servicekosten van ten minste 20€ in rekening gebracht als een
fiets wordt teruggebracht buiten een flexzone of een officieel station.
Het maakt niet uit of de fiets al buiten de flexzone of buiten een station is gehuurd. De servicekosten van de vorige gebruiker dekken niet het wangedrag van de volgende gebruiker.
Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
U kunt het nextbike bereiken. klantenservice op +32 50260128, contact@nextbike.be of via de App Support-functie.
Hoe betaal ik voor nextbike, hoe verloopt de facturering en waar kan ik de facturen voor mijn reizen opvragen?
Als u een creditcard hebt opgegeven als betaling methode worden de kosten voor je ritten meestal 24 uur na de huur gedebiteerd.
Met de automatische incassomethode schrijven we de openstaande kosten maandelijks af van je bankrekening.
Je kunt op elk moment je huurgeschiedenis en facturen voor automatische incasso bekijken in je klantenaccount. Log in via de website. Houd er rekening mee dat facturen pas na het einde van de maand beschikbaar zijn.
Hoe kan ik mijn telefoonnummer wijzigen?
Als u uw telefoonnummer wilt wijzigen, neemt u contact op met onze
klantenservice op contact@nextbike.be. Stuur de e-mail vanaf het e-mailadres dat u voor uw account gebruikt.
Huren, parkeren en terugbrengen
Kan ik meerdere fietsen tegelijk huren met één klantenaccount?
Je kunt maximaal vier fietsen tegelijk huren met een klantenrekening. Geboekte tarieven en speciale voorwaarden gelden meestal alleen voor de eerste fiets.
Kan ik nextbike fietsen huren zonder app of zonder een mobiele telefoon met internetverbinding?
Ja, je kunt ook fietsen huren via de hotline. Als het lokale systeem terminals of
BikeComputers heeft, kunnen deze ook worden gebruikt voor verhuur en teruggave.
Hoe herken ik een officieel station?
Alle stations zijn gemarkeerd op de kaart in de app of op de website met grote markeringen (de kleine markeringen geven individuele fietsen aan). In sommige steden zijn er ook stationsborden, terminals of fietsenstallingen op de gemarkeerde plaatsen.
Waar kan ik fietsen huren met mijn nextbike account?
Met een nextbike account kun je bijna alle
nextbike aangesloten fietsdeelsystemen wereldwijd. Voor sommige systemen is echter een aparte registratie in het betreffende systeem . Dit geldt voor MVG-Rad München, VAG_Rad Neurenberg, Mol Bubi Boedapest / Hongarije, Sitycleta / Las Palmas de Gran Canaria en Bilbaobizi in Bilbao / Spanje. In sommige systemen kunnen fietsen worden gehuurd zonder nieuwe registratie, maar alleen via de lokale app. Dit geldt onder andere voor Veturilo Warschau / Polen.
Het slot gaat niet open. Wat moet ik doen?
Controleer eerst of een spaak het slot blokkeert
door het achterwiel iets te draaien. Open vervolgens de actieve huur in je app en klik op ‘slot openen’. De ontgrendeling wordt opnieuw gestart.
Als het kozijnslot ook na een nieuwe poging om het te openen via de app niet opengaat, detecteert ons systeem dit automatisch na drie minuten en wordt de huur geannuleerd. Er worden geen kosten in rekening gebracht. Controleer de annulering in je app en neem contact op met onze klantenservice als deze na drie minuten nog steeds actief is.
Waarom moet ik 20€ servicekosten betalen (ook al heb ik de fiets teruggebracht waar ik hem gehuurd had)?
Er worden servicekosten van ten minste 20€ in rekening gebracht als een
fiets wordt teruggebracht buiten een flexzone of een officieel station.
Het maakt niet uit of de fiets al buiten de flexzone of buiten een station is gehuurd. De servicekosten van de vorige gebruiker dekken niet het wangedrag van de volgende gebruiker.
Kan ik mijn fiets in de ene stad huren en in een andere stad terugbrengen?
Fietsen kunnen worden ingeleverd in het hele nextbike Vlaamsefiets Rand Gebied in Affligem, Asse, Beersel, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Grimbergen, Halle, Kampenhout, Lennik, Liedekerke, Londerzeel, Meise, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst.
Waar kan ik mijn fiets inleveren?
Nextbike Vlaamse Rand is een stationssysteem. Lever je fiets in bij een officieel station en druk de FrameLock hendel naar beneden om de fiets op slot te zetten. Als je je fiets buiten een station terugbrengt, worden er servicekosten van minimaal €20 in rekening gebracht.
Kan ik mijn fiets stallen tijdens de huur?
Ja, dat kan.
Als de fiets een combinatieslot heeft, kun je het slot gewoon sluiten en opnieuw openen met de slotcode. Als de fiets een BikeComputer en een vorkvergrendeling heeft, activeer dan de parkeermodus. Raak hiervoor de BikeComputer kort aan om deze te wekken, druk vervolgens op de ‘P’ knop, sluit het vorkslot en bevestig de parkeermodus opnieuw met P’. Om verder te fietsen, voert u de slotcode opnieuw in de BikeComputer in en drukt u op ‘OK’.
Als de fiets een frameslot heeft, activeer je de parkeermodus in de app en sluit je vervolgens het slot (let op: Als je het slot sluit voordat de parkeermodus is geactiveerd, wordt de fiets direct teruggezet). Om verder te fietsen, beëindig je de parkeermodus in de app en gaat het slot automatisch open. Beëindig de parkeermodus nooit van veraf.
De huur blijft actief tijdens de parkeermodus en wordt in rekening gebracht zoals gebruikelijk.
Wat gebeurt er als ik mijn fiets buiten de stations of buiten de flexzone terugbreng?
Als je je fiets zonder toestemming terugbrengt, wordt een
servicekosten van minstens 20€ in rekening worden gebracht. Meer informatie over servicekosten is te vinden op de desbetreffende website van het systeem.
Wat moet ik doen als mijn fiets een defect heeft?
Defecten kunnen eenvoudig worden gemeld via de ondersteuning
functie in onze app. Controleer de fiets op duidelijke gebreken voordat je aan je reis begint of voordat je de fiets huurt en breng ons op de hoogte van eventuele schade, zodat de fietsen zo snel mogelijk kunnen worden afgesloten en gerepareerd. Als je met een fiets op pad bent gegaan en pas daarna een defect opmerkt, beëindig dan je rit en bel onze service. Alleen dan kunnen wij de rit annuleren en de fiets registreren voor reparatie.
Helaas kunnen we geen vergoedingen terugbetalen als je de fiets bent blijven gebruiken ondanks duidelijke defecten.
De teruglevering is niet gelukt. Wat moet ik doen?
Meld mislukte retourzendingen onmiddellijk aan onze klantenservice via de app support of de hotline en houd het fietsnummer, de stallingslocatie en de actuele gebruikstijd bij de hand. Je kunt contact opnemen met onze klantenservice via de app onder support of via de hotline die in de voettekst van de website van het systeem staat vermeld.
Hoe voorkom je een boete van 20€ voor onjuiste teruggave?
Als je een fiets op onjuiste wijze hebt geretourneerd, kun je
de gebruikelijke vergoeding van 20 € vermijden door de fiets opnieuw te huren en correct terug te brengen. De opeenvolgende verhuringen van dezelfde fiets worden samengevoegd.
Dit betekent dat de uiteindelijke huurperiode wordt berekend vanaf de starttijd van de eerste huur tot de terugkomsttijd van de tweede huur. De pauze tussen de twee huurperiodes wordt dan ook bij de huurtijd opgeteld. De boete van € 20 wordt kwijtgescholden.
Hoe werkt nextbike?
Registreer je eenvoudig en gratis via de app of website. Fietsen kunnen worden gehuurd via de nextbike app of de hotline.
Hoe retourneer ik mijn nextbike fiets?
Lever je fiets in bij een officieel station en druk de FrameLock hendel naar beneden om de fiets op slot te zetten. Als je je fiets buiten een station terugbrengt, worden er servicekosten van minimaal €20 in rekening gebracht.
Onze fietsen
Biedt nextbike kinderfietsen, helmen en aanhangers aan?
In de regel zijn nextbike en haar submerken zoals nextbike biedt geen accessoires aan. Uitzondering: Bij de PLUS-stations op het eiland Usedom kun je kinderfietsen, helmen en aanhangers huren. Veturilo Warschau heeft ook kinderfietsen en tandems.
Welke fietstypes biedt nextbike aan?
nextbike biedt klassieke fietsen en e-bikes aan.
Wat is de maximale belasting van de fietsen?
De maximale belasting van onze fietsen en e-bikes is 100 kg, waarvan maximaal 5 kg in de mand mag worden vervoerd.
Informatie over de maximale belasting voor cargobikes vind je op de stickers op de transportboxen.
Tarieven en voorwaarden
Wat moet ik doen bij pech of een klein ongeluk met een fiets?
Als een fiets kapot gaat door een verkeersongeval of fietspech, bel dan onze +32 50260128. Onze dienst regelt en betaalt dan direct het ophalen van de fiets en het terugbrengen naar het lokale nextbike Vlaamse Rand punt.
Hoe kan ik tarieven annuleren?
nextbike Vlaamse Rand Tarieven worden niet automatisch verlengd en hoeven niet te worden opgezegd. Tarieven in andere nextbike regelingen kunnen wel automatisch verlengen. Je vindt de informatie in de tariefbeschrijving.
Wat zijn de voorwaarden voor het dagelijkse//maandelijkse of jaarlijkse tarief?
De eerste 30 minuten per huurperiode zijn inbegrepen. Daarna geldt het basistarief.
Hoeveel nextbike en welke tarieven zijn beschikbaar?
Het basistarief voor een klassieke fiets begint met 1 € voor het eerste uur. Voor 1 uur – 12 uur wordt nog eens 1,50 € in rekening gebracht. Voor 12 uur – 24 uur wordt nog eens 2,50 € in rekening gebracht. Er is een dekennachttarief tussen 17.00 en 9.00 uur van 2,50 €.
Het basistarief voor een e-bike begint met 2,50 € voor het eerste uur. Voor 1 uur – 12 uur wordt nog eens 2,50 € in rekening gebracht. Voor 12 uur – 24 uur wordt nog eens 5 € in rekening gebracht. Er is een deken nachttarief tussen 17.00 en 9.00 uur van 5 €.
Dag-, maand- en jaarabonnementen met gereduceerde kosten per huurperiode zijn beschikbaar voor zowel klassieke fietsen als e-bikes.